close
Film

Cinematografia mondială, pasionată de sfârşitul lumii şi scenarii postapocaliptice

De la Biblie la predicţiile lui Nostradamus şi trecând prin calendarul maya şi „Millennium bug” (o problemă de programare a computerelor referitoare la afişarea datelor calendaristice în anul 2000, n.r.) – i-a fascinat dintotdeauna pe fatalişti, fanii literaturii SF şi pe fanaticii religioşi. Cinematografia mondială a devenit la rândul ei tot mai mult interesată de aceste subiecte, informează AFP.
Regizorii par să adore să suscite temerile cele mai profunde ale oamenilor privind fenomene ca suprapopularea planetei, apariţia unor epidemii şi declanşarea unui Armaghedon nuclear. Iar publicul ia cu asalt cinematografele pentru a vedea aceste filme. O serie de filme distopice se pregătesc să fie lansate în lunile următoare pe marile ecrane şi pe platformele video cu plată, precum „Mortal Engines”, produs şi scris de Peter Jackson, „In-Rang”, de Kim Jee-woon, şi „Luxembourg”, de Myroslav Slaboshpytskyi.
Shawn Robbins, expert al site-ului Boxoffice.com, consideră că acest gen cinematografic reprezintă „definiţia evadării”, o formă artistică apărută pentru a satisface dorinţa primară de a reveni la esenţial. „Aceste filme sunt adeseori considerate ca nişte viziuni pesimiste asupra viitorului, ceea ce reprezintă probabil o interpretare valabilă, însă ele pot să fie şi o introspecţie pozitivă”, a declarat el pentru AFP.

Zombi, viruşi şi roboţi
Zombi, asteroizi uriaşi veniţi din profunzimile spaţiului şi arme de distrugere în masă fabricate de oameni se află adeseori la originea apocalipselor din cinematografie, însă nu întotdeauna.
În filmul „A Quiet Place” (2018) regizat de John Krasinski, acestea sunt provocate de entităţi extraterestre carnivore, în timp ce în filme precum „I am Legend” (2007), „The Andromeda Strain” (1971), „Twelve Monkeys” (1995) şi franciza „Planeta maimuţelor” vinovatul catastrofei prin care trece omenirea este un virus.
Alţi vectori ai dezastrelor apocaliptice: evenimente geofizice sau climatice – prezentate în producţii precum „Soylent Green” (1973), „Waterworld” (1995) şi „Wall-E” (2008) – sau tehnologia – în „Logan’s Run” (1976), seria „Terminator” şi trilogia „Matrix”.
În franciza „Mad Max”, ale cărei filme au fost lansate între anii 1979 şi 2015, civilizaţia umană s-a prăbuşit din cauza penuriei de petrol, iar drumurile sunt controlate de bande de răufăcători.
Astfel de bande sunt prezentate şi în lungmetrajul futurist „The Domestics”, regizat de Mike P. Nelson, care a fost lansat de curând în cinematografele din Statele Unite şi pe internet.
Protagoniştii acestei pelicule sunt Kate Bosworth şi Tyler Hoechlin, interpreţii unor personaje care încearcă să traverseze partea centrală a Statelor Unite (Midwest) după o catastrofă chimică provocată de guvernul de la Casa Albă.

Tags : apocalpsacinematografiefilme

Leave a Response