close
Actualitate

RADIOGRAFIA învățământului românesc. Academician Eugen Simion: „Este inadmisibil! Li se șterge copiilor identitatea națională”

Prima probă de foc din această vară pentru tinerii României – Evaluarea Națională, abia s-a încheiat. Propunem cititorilor o analiză bazată pe cifre și comentarii avizate a rezultatelor de la prima încercare cu care copiii dau piept pe drumul cunoașterii.

De luni, a început și BAC-ul, însă, până la aflarea rezultatelor de la examenul maturității, specialiștii critică dur sistemul actual de admitere la liceu, care ar transforma România într-o societate cu diplome și fără meserii. Pe lângă asta, în acest an, și subiectele creează controverse: texte bizare și autori nesemnificativi.

otrivit datelor centralizate de MEN, sunt multe școli fără niciun absolvent! În județul Dolj există patru unități de învățământ care au obținut anul acesta rezultate absolut nule. La fel și în Constanța. La Liceul Teoretic „Radu Prișcu” din Dobromir, niciun candidat nu a promovat Evaluarea. Mediile s-au situat între 1.00 și 4.20. La fel s-a întâmplat și în cazul Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Canlia, unde elevii au obținut medii între 1.10 și 3.72, iar acestea sunt doar câteva exemple. Absolvenții de gimnaziu care nu s-au înscris la Evaluarea Națională ori s-au înscris, dar nu au participat au avut posibilitatea de a se înscrie în învățământul profesional/dual, unde admiterea nu este condiționată de susținerea Evaluării Naționale. Anul acesta sunt disponibile 38.345 de locuri la învățământ profesional la nivelul întregii țări, din care 5.542 de locuri sunt alocate învățământului dual. Înscrierile pentru învățământul profesional și dual s-au încheiat pe data de 19 iunie. Urmează perioada de preselecții și probele eliminatorii.

„Se face confuzie între literatura de calitate, clasică, exemplară, și cea ordinară”

Rezultatele de anul acesta nu diferă foarte mult de anii precedenți. 73,6% dintre elevi au obținut o medie peste 5, față de 77%, promovabilitatea de anul trecut. Totuși, pentru a vedea impactul acestora asupra societății, pentru că acești copii reprezintă viitorul unei națiuni, am luat legătura cu mai multe voci autorizate care să contureze situația în care se găsește învățământul românesc.

„Nu mai promovăm valorile unui popor, ci îi radiem identitatea”

Eugen Simion, președintele secției de Filologie și Literatură a Academiei Române și consilier la Ministerul Educației, a criticat în termeni duri alegerea subiectelor pentru Evaluarea Națională: „Am ajuns să le cerem copiilor analiză pe textele Ioanei Pârvulescu, de parcă România nu are un Sadoveanu sau un Calistrat Hogaș, să afle cum arată o excursie la munte. Este o confuzie la mijloc: între literatura de calitate, clasică, exemplară, și cea ordinară. Ce mare carte este Inocenții?”, și-a arătat academicianul consternarea.

Care este adevărata miză?

Odată pornit, Eugen Simion este greu de oprit: „Ce să mai comentăm despre al doilea subiect? Cum să susțină elevii noștri un examen pe baza unui text dintr-o revistă National Geographic, sau cam așa am înțeles. Domnule, este o bătaie de joc, o umilire a operelor scriitorilor noștri. Nu vor să le dea un text din Caragiale, Creangă, Rebreanu, Arghezi? Care ar fi miza? Li se șterge copiilor identitatea națională! Este inadmisibil! Nu mai promovăm valorile unui popor, ci îi radiem identitatea”, a mai adăugat academicianul.

Subiecte bizare

Primul subiect (textul la prima vedere) a fost un fragment din „Inocenții”, de Ioana Parvulescu. Elevilor li s-a cerut să citească și să analizeze textul conform unor cerințe și să realizeze o compunere în care să argumenteze apartenența la genul epic a textului dat. Cel de-al doilea subiect a fost un text extras din revista National Geographic Traveller: Adina Brănciulescu, „Transilvania, din goana trenului”, în paza căruia elevii au răspuns la o serie de întrebări și au realizat o narațiune.

Președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți: „Prea multe generații de sacrificiu!”

Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, critică dur actualul sistem de admitere la liceu al elevilor, considerând că nu este în folosul acestora, dar nici al societății. Aceștia fiind testați identic, fără a se ține cont de vocații.

„Modul în care se desfășoară actuala evaluare nu aduce plusvaloare. Avem nevoie de standarde de notare, de un proces de predare-învățare-evaluare, centrat pe elev. Avem 42% analfabeți funcționali, licee care admit elevi cu note mult sub 5, la testele PISA, suntem în coada clasamentului. Ar trebui ca admiterea să se facă la fel ca înainte de 1990, pe bază de concurs. Fiecare liceu să își aleagă subiectele de testare, în funcție de profil și nivel. Sunt prea multe generații de sacrificiu și ar fi păcat să ne batem joc de următoarele”, declară Iulian Cristache.

Pregătiți pentru examene, nu și pentru viață

Pe de altă parte, sociologul Marius Pieleanu spune că actualul sistem nu îi pregătește pe elevi să se descurce mai departe în societate, fiind nevoie disperată de o formare profesională adecvată, astfel încât, după terminarea studiilor, elevii să nu aibă doar cunoștințe teoretice, ci să cunoască într-adevăr o meserie.

„Din păcate, școala românească transmite și formează elevul doar pentru a trece niște examene, nu și pentru a se descurca în viață, pentru a fi apt în societate. Se dorește ca din ce în ce mai mulți elevi să fie absolvenți, cu studii superioare, sunt pregătiți pentru clasa socială superioară. E drept, o societate are nevoie de medici, profesori, ingineri, academicieni, însă, la fel de mare nevoie are și de strungari, frizeri, zugravi, meserii extrem de respectabile și chiar bănoase.

Continuarea AICI

Tags : bac 2018bacalaureat edueugen simionexamenemec

Leave a Response