Filarmonica „Paul Constantinescu” vă invită miercuri, 4 aprilie, de la ora 19.00, la un concert vocal-simfonic extraordinar dedicat sărbătorilor pascale. Vor evolua pianista Ioana Maria Lupaşcu, soprana Valentina Tudose, mezzosoprana Sorana Negrea, tenorul Sergiu Coltan, basul Iustinian Zetea, Corul Filarmonicii din Tîrgu Mureş, dirijat de maestrul Vasile Cazan şi orchestra simfonică a filarmonicii ploieştene cu Matei Pop la pupitrul dirijoral. Programul artistic al serii cuprinde două lucrări muzicale ce au menirea de a introduce publicul în atmosfera celei mai vechi şi importante sărbători a creştinătăţii, care a adus omenirii speranţa mântuirii şi a vieţii veşnice, prin sacrificiul lui Iisus Hristos, Paştele; astfel, veţi putea asculta Concertul „Patethic” pentru pian şi orchestră de Franz Liszt şi Requiem-ul de Marţian Negrea. Faptul cel mai surprinzător în ceea ce priveşte concertele pentru pian ale lui FRANZ LISZT este, poate, timpul necesar acestuia pentru a le compune şi numărul de versiuni diferite. Virtuozul-LISZT nu le-a considerat niciodată o ”vitrină” a talentului său pianisti. S-a străduit să schimbe această optică, să creeze „ceva” în plus, modificând mult până la atingerea unei versiuni finale. Concertele nu au fost terminate înainte de 1849, la doi ani după ce Franz LISZT şi-a întrerupt turneele. O dovadă a atenţiei şi preocupării autorului pentru o nouă formă de concert este faptul că, până a se hotărî asupra titlului final – acela de Concert Patetic, stabilit în 1856 – opusul a purtat mai multe nume ca Grand solo (Mare solo), Grand Concert (Mare Concert) sau Morceau de Concert (Piesă de Concert). În accepţiunea lui Franz LISZT, temenul de „patetic” înseamnă „cu patos”, indică un caracter retoric, adesea cu tente eroice. Ca mai toate lucrările sale dedicate pianului, și Concertul Patetic impune solistului stăpânirea unei tehnici de mare anvergură și un temperament vulcanic, demn de titlul lucrării. Marţian NEGREA, prin Recviem-ul său, pornind de la tradiţiile muzicii europene şi ale cântecului de strană, a împlinit fuziunea între două culturi. Astfel, formele şi genurile muzicii europene primesc o inevitabilă remodelare şi interpretare în funcţie de detaliile specifice ale culturii muzicale româneşti şi exigenţele artistului. Opusul este o sinteză între cântările funebre româneşti străvechi şi tradiţia europeană cultă. Manuscrisul cuprinde o notă explicativă în care autorul precizează ce anume a determinat compunerea acestei opere: „Frumuseţea cântărilor funebrale din Arhidieceza Sibiului m-a impresionat adânc din cea mai fragedă copilărie, iar azi, impresii şi mai puternice m-au determinat să valorific aceste cântări funebrale într-o formă vocal-simfonică mai mare, într-un Requiem. Textul l-am luat, cu ortografia timpului, din ”Molitvelnicul” tipărit în tipografia Arhidiecezană din Sibiu, în anul 1874. Am grupat acest material în şapte părţi, aşa cum prescrie învăţătura, cum trebuie a se cânta requiemul.” Recviem-ul este opera vieţii, cea mai importantă lucrare a lui Marţian NEGREA, capodoperă a ortodoxismului, scrisă cu emoţie şi smerenie, şi a fost gândit ca un omagiu adus eroilor neamului. Spre sfârşitul vieţii, Marţian NEGREA îi mărturisea fiului său, medicul Sorin Negrea: „Dacă regret ceva acum când mă săvârşesc, regret că nu am putut asculta Recviem-ul„. Preţul unui bilet pentru Concertul de Paşte din 4 aprilie este de 30 de lei – întreg, 20 lei – pensionar şi 15 lei – elev şi student. Acestea pot fi achiziţionate atât online, de pe www.filarmonicaploiesti.eu, cât şi de la Casa de Bilete a Filarmonicii “Paul Constantinescu” Ploieşti.
CONCERT DEDICAT SĂRBĂTORILOR PASCALE la Filarmonica Ploiești
previous article