close
Cenaclul I.L. CaragialeCronicăPromovate

Cronică literară – Cenaclul literar I.L.Caragiale – 6.01.2020

Începutul de an 2020 reunește membrii Cenaclului literar I.L.Caragiale în cadrul primitor al Filarmonicii Paul Constantinescu din Ploiești

Onoratul și stimabilul președinte al cenaclului, Ioan Vintilă Fintiș, ne prezintă prima rubrică a Revistei Presei, bogată în evenimente și acțiuni literare. Spicuind din revistele ”Cafeneaua literară”, ”Luceafărul de dimineață”, ”România literară”, ”Ramuri”, ”Orizonturi”, ”Argeș” și suplimentul ziarului Adevărul ne sunt aduse la cunoștință temele culturale, precum și ultimele articole de interes literar.

Problemele administrative puse în discuție se referă la administrarea contului asociației și la etapele procesuale ale apariției antologiei cenaclului, care va însuma 240 de pagini. Un rol important în grafica acesteia îi revine doamnei Alice Neculea.

Pe strune de chitară ne încântă Gore Maior și Valentin Irimia.
Ultimul poem de inspirație hibernală deșiră tematica specifică acestui anotimp în versurile membrilor cenaclului Luminița Bratu, Ramona Müller, Livia Dimulescu, Georgeta Popescu, Ema Petrescu, Valentin Irimia, Katy Enache, Viorel Sima, Grațiela Avram, Gore Maior și Ioan Vintilă Fintiș.
Raul Baz ne desfată cu o povestioară scrisă în stilul original ”Cuvântul îngropat”, în care psihologia tipurilor umane din lumea satului prahovean (Puchenii Mari) se îmbină cu principiile sociologice specifice. Sinteza toponimic-istoric alcătuită pe baza criteriului simplității tipic românești, amortizează estetica stilizării. O lume banală devine interesantă într-un spațiu recurent istoriei imediate.

Florin Manole ne prezintă eseul săptămânii ”Dumnezeu transcendent”. În contextul globalizării, paralelismul dintre China și credința europeană impune ”depășirea barierelor religiei și culturii ei tradiționale.”
”În fapt, comportamentul cercetătorilor chinezi este cel al unui doritor să descopere cauze și află că e vorba de taine ale învățăturilor creștin ortodoxe, pe când comportamentul de „imitațio occidentalis” al chinezilor în general se poate substitui preceptelor schismatice ale creștinilor care au ajuns doar imitatori ai duhului creștinătății și, implicit, ai propriei credințe…”
Fără granițe structurale, civilizația chineză pe lângă avântul tehnologic avansat din ultimii ani, dezvoltă un limbaj complex pentru înțelegerea mediului divin și raportarea la Dumnezeu.

Gabriela Petri consideră că atâta timp cât exportul se referă la produs, preocupările de ordin tehnic și tehnologic nu ar avea ce să caute în eseul prezentat. Marian Zmaranda apreciază că uneori decupajele lui Florin Manole nu sunt corespondente și compatibile. China nu poate deveni o țară creștină, având un sistem autocrat feroce și mai mult din populația ei fiind atee. Teodor Ghiondea menționează importanța reevaluării limbajului din punct de vedere tehnic și estetic este necesară ”deoarece actul de interiorizare a percepțiilor face diferența dintre realitatea interioară și realitatea factuală.”
S-a diluat capacitatea civilizației europene de a se mai situa în orizontul sau chemarea credinței într-un mod viu. Ortodoxia este în esență platoniciană. În timp ce Occidentul este setat genetic pe ”cetate”, adică pe oraș, estul este eminamente rural; de aici rezidă și diferențele întâlnite în psihologia socială.

Nicu Drăgulin ne încântă cu un fragment din Marin Sorescu ”Craiova văzută din car e cel mai frumos oraș din lume”.

Se urează ”La mulți ani!” de Sf. Ion…

(Ramona Muller)

Leave a Response

Politică comentarii: Site-ul acesta a fost creat pentru a susține și a încuraja dezbaterea și schimbul de opinii și argumente. Încurajăm și apreciem opinii contrare celor exprimate în articolele publicate pe acest site, însă atâta timp cât afirmațiile se fac pe un ton respectuos, mai ales când sunt adresate autorului sau unui alt comentator.