Leo Brouwer (n. 1 martie 1939) este una dintre figurile marcante în lumea chitaristică a secolului XX și a începutului de mileniu III. Muzica sa are rădăcini adânci în cultura ”neagră” africană, prezentă de peste 500 de ani în Cuba. Destinul muzical al lui Brouwer a traversat mai multe perioade, printre care una avangardistă, pentru a evolua, într-un final, către ceea ce Brouwer numește ”Noua simplitate” sau perioada sa neo-romantică, un limbaj care conține ”legea forțelor opuse”, un concept prezent dintotdeauana în istorie. Universul sonor exotic, luxuriant, strălucitor, plin de profunzimi al Cubei precum și o varietate a ritmurilor sunt surse inepuizabile de inspirație pentru Brouwer.
Costin Soare – un produs al școlii ploieștene de chitară
Costin Soare este un produs al școlii ploieștene de chitară. A început studiul sub îndrumarea tatălui său și a continuat, în cadrul Liceului de Artă din Ploiești, cu prof. Constantin Mitulescu.
În ultimul an de facultate a plecat cu o bursă ”Socrates” la Universitatea din Glasgow (Scoția), iar în anul niversitar 2001-2002i s-a acordat o bursă completăde studii de master la ”Academia Regală de Muzică și Teatru” din Glasgow. În prezent este profesor la liceul ”Dinu Lipati”din București, profesor asociat dr. la catedra de chitară a Universității din București și director artistic al Festivalului Internațional ”Serile de chitară”.
”Danza del Altiplano”
Am avut ocazia să-l ascult pe Costin Soare în câteva rânduri, în cadrul unor recitaluri susținute – de cele mai multe ori – la Muzeul Memorial ”Paul Constantinescu” Ploiești. Nu-și ascunde preferința pentru creația lui Leo Brouwer, unul dintre recitaluri fiind dedicat în întregime compozitoruli afro-cubanez.
Interpretul a ales din creația acestuia 10 din cele 20 de studii ”Sencilos”, două teme populare cubaneze, o piesă extrem de melodioasă, ”Danza del Altiplano”, și un grupaj de trei piese din ciclul ”El decameron negro” (”Decameronul negru”), sursă de inspirație a lui Brouwer pentru ”decameron” constuind-o un volum de zece povestiri cubaneze care l-au impresionat foarte mult.
Piesele gruate în acest ciclu au o structură ”narativă”, cu frecvente alternanțe sonore și ritmice.
”Harpa războinicului”…
…este povestea uni războinic iubit și respectat de comunitate pentru vitejia lui. Luptă în războaie, iar în momentele de liniște, de pace, se retrage pentru a cânta la harpă în munți.
Momente din trecutul lor
”Fuga îndrăgostiților prin valea ecourilor” este o piesă foarte interesantă din punct de vedere muzical, în care fiecare pasaj sonor ”developează” o stare interioară.
O voce premonitorie vestește ce s-ar puea întâmpla. Vântul șuieră în deșert, acompaniind fuga îndrăgostiților. Sunt momente ale vântlui (semnificând suflul cosmic), alterând cu momente scurte, când calme, când tensionate. Pasaje de agitație, instabilitate, inconstanță, însuflețire intersectează altele, ”blânde”, în care este prezent un sentiment de nostalgie (îndrăgostiții rememorează momente din trecutul lor).
”O zi de noiembrie”
Interpretul ne-a oferit la final un „bis”, tot un Brouwer, anume ”O zi de noiembrie”, altă piesă celebră a cubanezului.
Am apreciat de fiecare dată eleganța stilului, calitatea tonului și dinamica subtilă a interpretării introspectivului Soare.
Leonida Corneliu CHIFU