Membrii Comunității Evreiești din Ploiești, care include și obștile din Sinaia, Târgoviște și Câmpina, se reunesc astăzi (joi, 10 decembrie 2020), la Sinagoga din municipiul de reședință pentru a sărbători Hanuka, Sărbătoarea luminilor, ce se desfășoară vreme de opt zile. De-a lungul anilor, am avut privilegiul de a participa, la invitația organizatorilor, la mai multe sărbători de Hanuka.
Sărbătoarea luminii
”Dacă Alexandru Macedon a cucerit lumea antică, dar a permis popoarelor cucerite să-și păstreze identitatea spirituală, urmașii săi s-au străduit să o elenizeze. Un secol mai târziu, Antioh al IV-lea a decis să transforme Templul din Ierusalim într-un templu închinat lui Zeus, interzicând respectarea Shabatului, a determinării lumii noi și a circumciziei, sub amenințarea pedepsei cu moartea, căci toate acestea înseamnă recunoașterea existenței Creatorului, sanctitatea timpului și legătura trupească a omului cu Divinitatea. Astfel, Antioh aduce un preot elenist la Templu, pentru a sacrifica animale interzise, cu scopul de a pângări templul dedicat unicului Dumnezeu al evreilor”, sublinia Adela Herdan, președintele Comunității Evreiești din Ploiești.
Samas
Evenimentele la care ne-am referit nu sunt relatate în Biblie, dar sunt consemnate de cărțile apocrife. Deși Hanuca nu este o sărbătoare la fel de importantă ca Rosh Hasana și altele, este una dintre cele mai iubite și cunoscute de toată lumea. Singurul obicei legat de sărbătoare este aprinderea lumânărelelor. Conform ritualului, lumânărica se aprinde utilizând o a noua lumânare, mai înaltă, numită ”samas” (cu care se aprind toate celelalte). Aceasta poate fi folosită și la iluminat. O altă interpretare din mistica iudaică ne spune că cel care ajută la aprinderea unei lumini în suflete se înalță deasupra celorlalți.
”Hag Hanuka Sameah!”
Ne face plăcere să prezentăm cuvântul transmis de Jorge Diener, director al Joint pentru Europa. Acesta a fost prezent la sărbătoarea Hanuca din 2006.
”Hanuca este lupta macabeilor care luptau în acea perioadă împotriva elenizării, împotriva tendinței grecilor de a ne integra în comunitatea lor. Hanuca este o istorie a libertății. A fost lupta pentru a fi sau a nu fi. Astăzi, după integrarea europeană, nu trebuie să uităm această istorie. Putem fi integrați în societățile în care trăim și în același timp să ne păstrăm identitatea. Dorim să fim bine primiți și să fim capabili de a rămâne ceea ce suntem: evrei. Mă bucur nespus că sărbătoriți Hanuca în această mică și frumoasă sinagogă, care nu e un muzeu, ci trăiește. Ați venit din multe părți pentru a arăta că Hanuca, această sărbătoare aducătoare de lumină în sufletele și inimile noastre, se trăiește din plin”.
Pe toată durata acestor zile, membrii comunităților evreiești se salută între ei cu ”Hag Hanuka Sameah” (”Sărbătoarea Hanuka cu bucurie!”).
În ediția de mâine, 11 decembrie, vă vom prezenta și alte date referitoare la sărbătoarea Hanuka și la membrii comunității evreiești din Ploiești.
Leonida Corneliu Chifu