close
Cenaclul I.L. CaragialePromovate

SEARA DE ASEARĂ SAU CÂTEODATĂ SE ÎNTÂMPLĂ ȘI AȘA

SEARA DE ASEARĂ SAU CÂTEODATĂ SE ÎNTÂMPLĂ ȘI AȘA

O seară literară de mijloc de septembrie nu se ratează niciodată, mai cu seamă când programul anunțat s-a dovedit a fi, ca și alte dăți, incitant, plăcut, surprinzător. Chestiunea lipsei de spațiu, apărută în ultimul moment din cauze obiective, nu ne-a descurajat, astfel încât ne-am ascultat cu interes unii pe ceilalți, cu muzica aproape de surdină, la o lungă masă amenajată pe terasa Restaurantului Ochiul Magic.

》 ULTIMA POEZIE/CREAȚIE LITERARĂ s-a desfășurat sub pana inspirată a colegilor: Ana Nedelcu („Corp poem” versuri din secțiunea „A scrie cu trupul” a volumului de debut „DonQuijotisme…”), Luminița Luminita Bratu („Nevermore” versuri inspirate de poemul lui E.A. Poe), Emilia Luchian („Fantoma verii”, „Nu aleg”- versuri) și Mihail Ivănescu („Dansul cocoșulului” – proză).
》 LECȚIA DE POEZIE a adus în fața auditoriului creațiile sensibile ale poeților Magda Isanos, „Capricii” (Luminița Bratu) și Thomas S. Elliot „Marină”, „Miercurea cenușii”(Emilia Luchian).

Emilia Luchian, Dan Simionescu și Gabriel Comanroni
Emilia Luchian, Dan Simionescu și Gabriel Comanroni

》11 MINUTE DE ISTORIE, prin expunerea și preocuparea Emiliei Luchian, ne-a introdus în epoca domnitorilor Constantin Brâncoveanu, Petru Cel Mare și Dimitrie Cantemir. Lectora a folosit scrierile istoricului Nicolae Iorga încercând să descifreze tainele unui pact care ar fi trebuit să pecetluiască o înțelegere a domnitorilor români cu țarul Rusiei, în speranța unei eliberări de vasalitatea cu Imperiul Otoman. Am aflat astfel că singurul semnatar din partea țărilor române a fost Dimitrie Cantemir, Constantin Brâncoveanu eschivându-se cu înțelepciune acestui pact, considerat probabil o abilă capcană.

Florin Manole și Cătălin Apostol
Florin Manole și Cătălin Apostol

》 CINEMARTOR ne-a dezvăluit de această dată universul filmelor lui Federico Fellini. Gabriel Comanroni, lectorul obișnuitei rubrici de cinema a cenaclului, face un periplu prin arta acestui reputat scenarist și regizor italian. Începând cu „Dolce Vita”(1960) și terminând cu ultimul său film „Glasul Lunii”(1990), filmele lui Fellini au provocat și au schimbat fața cinematografiei tradiționale influențând viziunea cinematografică a secolului trecut. Inimitabil și distinctiv, descris ca fiind o influență majoră de personalități precum Ingmar Bergman, Stanley Kubrick, Martin Scorsese, Bernardo Bertolucci și Rainer Werner Fassbinder, Federico Fellini (1920 – 1993) este recunoscut ca fiind unul dintre cei mai mari și mai inspiraționali cineaști din toate timpurile, Fellini devenind mentorul unora dintre cei mai faimoși regizori care au făcut parte din generațiile ce l-au urmat (Martin Scorsese, Woody Allen, François Truffaut, Peter Greenaway, Bob Fosse, Francis Ford Coppola, Giuseppe Tornatore, Lina Wertmüller și Spike Jonze).
În pauză, Gabriela Petri ne-a împărtășit emoția participării ca spectator la două din spectacolele incluse în Festivalul Teatrelor Naționale din Republica Moldova și România, desfășurat recent la Chișinău.

Alis Neculea și Dan Constantin
Alis Neculea și Dan Constantin

 

》LECTURA DE CENACLU ne-a oferit „Jurnal”-ul Gabrielei Balaban, invitată și nou sosită în mijlocul nostru. Autoarea ne-a oferit o proză scurtă realistă, având ca subiect căutările neobosite și nu totdeauna reușite ale femeii în căutarea jumătății sale. Eroina se află în căutarea asiduă a unui echilibru, a unei împliniri, sperate a fi dobândite prin găsirea unui iubit care să răspundă cât mai mult dorințelor sale. După ce încearcă armonizarea cu noul partener (din nefericire suportând un handicap destul de grav), eroina iese disperată din experiență, dar nu înfrântă. „Jurnalul” aparține personajului principal și este pretextul folosit de autoare pentru a-și expune povestea. Naratorul este obiectiv și neimplicat. Este omniscient, știe totul despre personajele sale și ni le dezvăluie treptat și complet. Am devenit părtași cu gândurile și aspirațiile celor doi protagoniști prin evidențierea detaliilor lămuritoare. Scurtele comentarii de la sfârșitul lecturii au avut menirea să o încurajeze pe Gabriela Balaban să scrie în continuare și să mai participle la întâlnirile literare ale cenaclului.
Seara a continuat cu un pahar prelungit de vorbă și nu numai, așa cum le stă bine unor oameni cărora le face plăcere să se întâlnească sub ocrotitoarea umbrelă a culturii.
Florin Oprea Sălceanu, Doina Ofelia Davidescu și Ana Nedelcu
Florin Oprea Sălceanu, Doina Ofelia Davidescu și Ana Nedelcu

 

Au participat: Gabriela Gabi Balaban , Alice Neculea, Emilia Luchian, Luminița Bratu, Ana Nedelcu, Gabriela Petri, Doina Ofelia Davidescu, Leonida Chifu, Florin Manole, Gabriel Comanroni, Cătălin Apostol, Florin Sălceanu, Dan Simionescu, Mihail Ivănescu, Dan Constantin.
„Nu există patriotism fără patrimoniu!” Sub coordonarea Asociației 24 PH ARTE, președinte Ioan Vintilă Fintiș
Realizare afiș și cronică: Doina Ofelia Davidescu
Fotografii: Emilia Luchian, Ana Nedelcu, Doina Ofelia Davidescu
Film: Dan Simionescu

Editor: Liviu Ioan Manole

Leave a Response

Politică comentarii: Site-ul acesta a fost creat pentru a susține și a încuraja dezbaterea și schimbul de opinii și argumente. Încurajăm și apreciem opinii contrare celor exprimate în articolele publicate pe acest site, însă atâta timp cât afirmațiile se fac pe un ton respectuos, mai ales când sunt adresate autorului sau unui alt comentator.