Învățătorii și arhitecții voluntari lucrează împreună din timpul verii pentru pregătirea cursurilor opționale interactive din domeniul mediului construit
Anul acesta, peste 4.300 de elevi din 186 clase din toată țara vor parcurge, într-o manieră practică și inovativă, noțiuni de arhitectură și mediu construit prin cursurile opționale derulate cu asistența Asociației De-a Arhitectura: De-a arhitectura mini pentru elevii din clasele pregătitoare, I și a II-a, De-a arhitectura în orașul meu dedicat elevilor din clasele a III-a și a IV-a, De-a arhitectura în școala mea pentru elevii din gimnaziu.
Pentru a primi asistența Asociației De-a Arhitectura în desfășurarea cursului, clasele s-au înscris în program încă din primul trimestru al anului 2017, alegând cursurile opționale De-a arhitectura în varianta curriculum la decizia școlii sau curs extra-curricular. De asemenea, arhitecții pasionați de a lucra creativ cu copii și care cred că meseria pe care o practică conține și o importantă componentă de educare a societății s-au înscris ca voluntari pentru a-i sprijini pe profesori în predarea cursurilor. Unii dintre ei activează în program deja de patru sau cinci ani, alții colaborează pentru prima oară cu școlile anul acesta.
În perioada verii, cei care îi vor îndruma pe elevi pe tot parcursul anului școlar în orele săptămânale, cadrele didactice ale claselor înscrise și arhitecții voluntari, au început deja pregătirile pentru anul școlar 2017-2018 urmând programele de formare derulate de specialiștii Asociației De-a Arhitectura cu sprijin financiar din Fondul ‘Timbrul Arhitecturii’ oferit de Uniunea Arhitecților din România și Ordinul Arhitecților din România — acesta din urmă sprijinind activitatea educativă și pe parcursul anului școlar, De-a arhitectura fiind proiect cultural prioritar al OAR.
Componenta de formare a asistenței oferite de Asociația De-a Arhitectura cuprinde pregătirea îndrumătorilor la distanță în lunile iulie și august. Pentru cursul De-a arhitectura în orașul meu participanții, ghidați de formatorii și coordonatorii locali ai asociației, se familiarizează cu programa școlară, ghidul îndrumătorului și resursele didactice puse la dispoziție de asociație, iar la începutul lunii septembrie participă la atelierele de formare desfășurate în centrele din țară, pe parcursul cărora învățătorii lucrează direct cu arhitecții voluntari ce îi vor sprijini în pregătirea și susținerea activităților cursului. Pentru cursul De-a arhitectura mini, pregătirea îndrumătorilor se realizează printr-un program de pregătire online, aflat deja în al doilea an de implementare, unde aceștia, ghidați de moderatorul platformei și de coordonatorul pregătirii, parcurg toate materialele puse la dispoziție pentru o desfășurare optimă a cursului la clasă.
Anul acesta atelierele de formare pentru cursul De-a arhitectura în orașul meu vor avea loc la Timișoara (1-2 septembrie) — pentru clasele înscrise din Arad, Lugoj și Timișoara, la Cluj-Napoca (2-3 septembrie) — pentru clasele din județele Bihor, Bistrița, Cluj, Maramureș, Mureș și Sălaj, la Iași (8-9 septembrie) — pentru clasele din județele Galați, Iași, Suceava, Vaslui, și la București (1-2 septembrie și 8-9 septembrie) — pentru clasele din județele Argeș, Buzău, Constanța, Dâmbovița, Dolj, Olt, Prahova și mun. București.
Cel de-al șaselea an școlar în care copiii își însușesc noțiuni elementare de arhitectură și mediu construit și acumulează aptitudini pentru a deveni participanți activi la viața urbei, nu ar fi posibil fără ajutorul arhitecților voluntari și al învățătorilor dedicați care, timp de un an școlar sau chiar doi în unele cazuri, o oră pe săptămână, îi ghidează pe cei mici în lumea arhitecturii prin expediții, jocuri, prezentări și îi îndrumă în realizarea unor machete ale orășelului imaginat.
Iată cu ce gânduri așteaptă unul dintre noii îndrumători începutul anului școlar: ‘Introducerea unui curs de arhitectură în școală e binevenit, elevii își vor îmbogăți vocabularul, se vor implica conștient în viitor în mediul lor de viață, vor fi creativi, vor avea inițiativă, își vor dezvolta abilitățile de comunicare, de îndemânare, vor integra cunoștințele dobândite la celelalte discipline de studiu, deoarece acest curs propune și chiar este un curs care presupune o predare integrată.
Am ales sa ma înscriu la acest curs deoarece atât eu cât și elevii mei suntem deschiși către nou, iar orice activitate pe care ei o realizează prin forțe proprii li se pare ușoară, o rețin și le aduce satisfacții.’ — prof. înv. primar Daniela Claudia Bogza, școala Gimnazială Nr. 46, Sector 2, București
Mai multe informații despre cursurile De-a arhitectura, metodologii și materiale didactice, procedura de înscriere pentru cursurile opționale din școli, dar și pentru activități educative complementare, puteți găsi pe pagina de-a-arhitectura.ro și consultând anunțuri frecvente la facebook.com/DeAArhitectura.
Asociația De-a Arhitectura a fost înființată formal în ianuarie 2013 de către șase arhitecți și își propune o îmbogățire a culturii arhitecturale și urbane a societății românești actuale prin educația copiilor care sunt și ‘formatori de opinie’ ai părinților lor.
Misiunea Asociației De-a Arhitectura: Construim prin educație. Construcția noastră crește când:
— Copiii și adulții înțeleg și iubesc valorile mediul construit și sunt activi în comunitățile lor
— Profesioniștii mediului construit se implică prin educație în societate
— În educație, joaca, experimentul și creativitatea sunt luate în serios.
A.Ș.