Cenaclul I.L. CaragialePromovate

Aurul cuvântului se cerne la Ploiești

Aurul cuvântului se cerne la Ploiești

Cronică ședință, 22.05.2023, Cenaclul I.L. Caragiale Ploiești

Pe o vreme însorită, cenacliștii lui conuʹ Iancu s-au adunat pentru a celebra prieteniile literare și timpul cuvântului la terasa Hotelului Central Ploiești.
La rubrica Cinefilonul, Mihai Ioachimescu ne prezintă filmul Assassination Tango, un thriller American în regia lui Robert Duvall, produs în anul 2002. Un ucigaș profesionsit, John Anderson, este trimis în misiune în Argentina. Fostul general pe care trebuie să îl lichideze se accidentează, fapt care îi amână misiunea. Asasinul începe o idilă cu Manuela, o dansatoare senzuală, care îl familiarizează cu lumea pasională a tangoului argentinian. Tăria pesonajului, imaginile orașului Buenos Aires, dansul dumnezeisc al Lucianei Pedraza și muzica fascinantă sunt motive clare pentru a viziona acest film.
Cele mai recente creații aparțin următorilor: Ionel Sima, Frone Ilarie Adrian, Ramona Müller, Livia Dimulesc, Luminița Bratu, Mihai Ivănescu și Cati Enache.
Lectura de cenaclu este una deosebită, prin faptul că 5 autoare provenind din toate colțurile țării – Cluj Napoca, Arad, Constanța și Brașov – s-au reunit la Ploiești pentru a trăi și simți cuvântul.
Ramona Müller o prezintă pe prima protagonistă a serii, Emilia Poenaru Moldovan, membră a Uniunii Scriitorilor din România, filiala Cluj; conduce Cercul Literar de la Cluj și este fondator al Editurii Colorama din Cluj – Napoca. A publicat în importante reviste literare. Este prefațator de carte și autorul a numeroase volume de proză scurtă și poezie, dintre care Cheia închisorilor mele obține premiul de debut al USR filial Cluj, în anul 2016. La editura Colorama publică printre altele Cineva ca mine, 2019 și Acompaniament de peniță. Note de lectură, 2021. Emilia Poenaru Moldovan ne citește ultima sa creație prezentată de curând și în cadrul evenimentului Zilele Clujului, în Bastionul sau Turnul Croitorilor, unul dintre turnurile de fortificație medievale, care a primit o nouă destinaţie, Centrul de Cultură Urbană. În continuare lectura se axează pe volumul bilingv româno-spaniol Iepuri la Spinalonga / Liebres en Spinalonga, ed. Colorama cu poeziile

Bucăți desprinse din cer, Tornadă, Cutia neagră
Cutia neagră
Chiar în miezul zilei îți dă târcoale copilul,
te ispitește cu jocul de cuburi,
avioanele de hârtie,
mâinile vârâte în maldăre de zdrențe
devenite ca prin minune teatru de păpuși.
Ziceam că
eu sunt ghionoaia de pe celălalt tărâm
care cere carne dulce de om,
tu îi dai degetele cu care scrii
visul cu elefănțica pe șine de tramvai
și toate visele bizare
din neteda singurătate de adult.
Ziceam că
eu rămân cu creșterea lentă a lui Oskar și toba lui
tu fă pe mortul când vine moartea copilăriei,
nu deschide ochii, nu mișca buzele a rugăciune,
poate o păcălești,
vom fi una și aceeași persoană
nedespărțiți în ochii celor ce vor găsi cândva
cutia neagră
a avionului de hârtie.

Ildiko Șerban se prezintă într-un mod deschis, eu spun ce zic alții despre mine. Este laureată a Festivalului Național de Poezie „Costache Conachi” Tecuci, 2019, cu manuscrisul Sarea din Pustă (poezie), ed.Junimea 2020, volum cu care obține și Premiul de debut al Uniunii Scriitorilor din România, Filiala Arad, și laureată a Editurii Colorama la secțiunea Proză, pentru volumul de proză scurtă Cuibul din păsări, Editura Colorama, Cluj-Napoca, 2021. Scrie poezie și proză scurtă, este membru USR, filiala Arad. Ne citește ultima sa poezie, ce urmează să apară în revista Arca, sub egida USR, al cărei director este Vasile Dan. A doua poezie o mare și adâncă liniște aparține volumului Sarea din pustă. Autoarea ne mărturisește că acest volum a fost scris în urma unei depresii, în urma decesului soțului. Dorind să iasă din starea de deprimare, scrisul a ajutat-o foarte mult. Uneori concepea și 20 de poeme pe zi prin metoda dicteu. Pe lângă poezie, Ildiko Șerban scrie și proză. În continuare ne citește textul Garajul, care a apărut în mai multe reviste sub egida USR, acesta având la bază componenta socială. Asistența socială este domeniul în care autoarea activează. Textul emoționează prin concretul realității raportat la continuarea vieții celor bolnavi de SIDA. Urmează un fragment din volumul Trenul de zece și un sfert. Ed. Colorama, 2022. Cartea redă evenimentele și sentimentele dintre două personaje (el, subaltern și ea, șefa lui) care lucrează într-o tură de noapte. Calibru introspectiv fascinant.
Era o diferență de nivel destul de mare așa că în urcare orizontul se lărgea și ochii mei, culmea, acum căutau silueta care mă lăsase de mult în urmă. Nu se vedea nicăieri. Cumva am fost dezamăgit, dar și eliberat. Era interesant sentimentul de „solo” după o noapte în care ore întregi am fost aproape lipit de respirația ei. Stăteam pe terasament și îmi trăgeam sufletul după scurtul, dar alunecosul urcuș și‑mi roteam privirea peste regatul meu de cocoș, eliberat de povara responsabilității. Mă simțeam bărbat. Un bărbat liber. Puternic. Asumat. Dar…ca naiba de trist. Și, singur. Asta nu îmi plăcea. Singurătatea eraconsoarta mea de ani buni și ne înțelegeam excelent, dar nu despre singurătate era vorba acum, ci de faptul că în tristețea acestei singurătăți simțeam apropierea perfidă a însingurării de care îmi era cumplit de teamă. Unii spun că tot dracu ăla e, ori singurătate, ori însingurare. Ce știu ei! Una ține de „afară” cealaltă de „înăuntru” și cum în noaptea asta am avut șansa să gândesc un posibil și abracadabrant viitor în doi, de fapt să constat similitudini emoționale și comportamentale care m‑au dat peste cap, era normal să mă sperie însingurarea pe care urma să mi‑o asum întrebându‑mă, dacă… Povești din astea se întâmplă în cărți sau filme proaste, eram convins că așa e.
Ne mutăm dintr-un capăt al țării, Arad, în alt capăt de țară, Constanța. De aici vine Mihaela Meravei care se oglindește în tot ce înseamnă mamă (cuvânt și făptură). A publicat numeroase volume de poezie și cronici de carte. Semnează prefețe de carte și are la activ multe premii literare. Cu orașul meu se întâmplă ceva ciudat (editura Ex Ponto, 2019) , Iglu cărților (cronici de carte, editura ex Ponto, 2021) și In illo tempore (editura Ex Ponto, 2022) se numără printre volumele scrise de către autoare. De profesie este inginer controlul calității în Constanța. Vădit emoționată Mihaela Meravei ne citește poezia Mama știe. Copleșită de dorul matern, ne mărturisește că peste câteva zile va fi ziua mamei sale. abinitio, am gustat, liber arbitru și până la urmă nu ne putem împotrivi evidenței sunt poeziile citite pentru membrii cenaclului nostru.

până la urmă nu ne putem împotrivi evidenței
o să te iubesc…
în toate dimensiunile existentenței noastre energetice
pe toate părțile și fețele unei căni firbinți de cafea
în care laptele de care ai nevoie să-ți îndulcească viața are forma unei picături criogenate de sânge
paoi purificate într-un convertor al anotimpurilor
distillate la rândul lor de atâtea straturi de piele
câte ți-ai pus înaintea unei atingeri
o să te iubesc de atâtea ori cât va fi necesar (…)

De la mare ajungem la munte, mai bine zis la Brașov, de unde vine Carmen Tania Grigore, membru al USR – filiala Brașov. Originară din Nehoiu, jud. Buzău, Carmen ne mărturisește că a lucrat ca asistent medical la Casa Speranței. Emigrează în Anglia și revine în țară în 2017. Scrie de mică. A primit o srisoare din partea scriitorului Ion Caraion, născut în același sat cu tatăl autoarei. Scrisoarea era un gest de încurajare și susținere pe drumul literaturii și un răspuns la grupajul de poezii trimis de poetă la vârsta de 12-13 ani. În prezent are 7 volume de poezie publicate. A avut privilegiul de a o cunoaște pe Alexandra Noica, fiica lui Constantin Noica, cu care scrie o carte documentar. Recent premiată la Oravița la Festivalul Internațional de LITERATURĂ, ARTE ȘI ISTORIE EMINESCU-1868-ORAVIȚA ediția a XXXV-a, Carmen ne citește din volumul Defragmentări, ed. Clubul Mitteleruropa, 2023, poezii minimaliste.

te recunosc
de bărbat
după mâinile
care scurtează
distanța
întorcându-mi
vârsta pe dos
ca o floare
de mercur
mă risipesc
când
tu vrei
să m-aduni
cineva a încercat
să rupă lanțul
slăbiciunilor
dar toate verigile
erau trecute prin jar
și s-a fript
de la prima încercare

Tot din Brașov ne vizitează Cătălina Hașotti, născută la Techirghiol, județul Constanța, dar locuiește în Brașov. Printre volumele publicate enumerăm Armele lui Max (volum de debut în proză, editura Betta, București, 2020), La cules de flori și oase (poezie, editura Neuma, Cluj, 2022), Dimineața lianelor (roman, editura Universitară, București, 2022). Proaspăt scoasă din cuptorul tipografiei, și sosită azi prin curier este cartea cu care Cătălina Hașotti a venit la cenaclu, Pietre de aer, ed. Tribuna, 2023. După ciudățenii, prima poezie citită urmează un poem dedicat nepotului său, apoi ieri și imprevizibil.

Ciudățenii
Cineva trage
cu nesomnul
prin gândurile mele
nu mai știu
nici ce cromozomi am
niciodată nu am măsurat
nouăzeci șaizeci nouăzeci
nu mai aștept
la mulți ani de ziua mea
decât la telefon
pe feisbuc îmi place mai mult
că este cu baloane
nu am habar
dacă trebuie să fac ceva
ca să mă plictisesc pe mine
ieri
m-am văzut pe net
când mă scobeam în nas
la colț de stradă
m-am amuzat mult
iarba gustată azi este amară (…)
vine Paștele
aș da orice
să fac curat
așa cum se cuvine

Lecția de poezie este susținută de Luminița Bratu printr-un articol din Luceafărul de dimineață despre Stefan Lambion, strănepot al lui Octavian Goga. Ne vizitează și Vlad Mușat, poet ploieștean, fondator al paginii Haimanale literare. Colegii de cenaclu schimbă impresii de viață și opinii în funcție de gradul de participare emoțională și afectivă. Seara literară a cuprins experiențe diverse – materne, sociale, profesionale. Atât proza cât și poezia citită, densitatea mare a autorilor veniți la Ploiești din toată țara, valoarea acestora cât și bucuria de a împărți din operele lor sunt vectori dinamici care pot contribui la stabilirea de relații de prietenii literare frumoase și adevărate.
Şi omul plecă încetinel spre răsărit la deal, ca un călător cuminte, care ştie că la un drum lung nu se porneşte cu pasul pripit. ILCaragiale
A consemnat Ramona Muller, secretar literar al Cenaclului literar I.L.Caragiale, sub egida asociației 24pharte
”Nu există patriotism fără patrimoniu”