close
Artă

Marele Vernisaj de Primăvară al MNAC se deschide publicului în 26 aprilie cu patru expoziţii

Muzeul Național de Artă Contemporană lansează, joi, expoziţii care vor continua direcţia marilor recuperări şi alinierea MNAC cu scena internaţională. Muzeul aduce în atenţia publică activitatea artiştilor Constantin Brâncuşi, Dan Er. Grigorescu, Iosif Kiraly, Octav Grigorescu, Georgeta Năpăruş şi Yael Efrati (Israel). În plus, rămâne deschisă expoziţia „Prizonierii avangardei. O retrospectivă Ion Bitzan”.
MONUMENTE AMANATE
Artişti: Constantin Brâncuşi, Dan Er. Grigorescu
Curator: Călin Dan
Asistent curator: Sandra Demetrescu
Design expoziţie: skaarchitects
Cu sprijinul: Galerie Negropontes Paris / Ariana & Sophie Negropontes, Sorana Georgescu-Gorjan
Sponsori: Crama Oprişor, Policolor, Grup Transilvae
Durata: 26.04.2018 – 30.09.2018
Localizare: Parter
În 1982, Constantin Brâncuşi a participat la Bienala de la Veneţia într-o secţiune a pavilionului internaţional, curatoriată de Dan Hăulică, preşedinte AICA. Sculpturile erau grupate în jurul unei instalaţii fotografice monumentale menite să funcţioneze ca reconstituire a ansamblului realizat de Brâncuşi la Târgu Jiu. Imaginile erau realizate de Dan Er. Grigorescu, artist care a impus în România anilor ’70 o viziune originală asupra modului de a fotografia opera lui Brâncuşi.
Dan Er. Grigorescu este fiul generalului Eremia Grigorescu, care l-a învins în celebra bătălie de la Mărăşeşti pe generalul von Mackensen, întorcând astfel soarta primului război mondial în favoarea României. Ansamblul monumental de la Târgu Jiu, inaugurat în 1936, este dedicat memoriei trupelor române care au luptat în primul război mondial în jurul oraşului şi pe Jiu împotriva inamicului german. MNAC prezintă o reconstituire a reconstituirii de la Veneţia, într-o instalaţie menită să celebreze atât monumentul cât şi pe fotograful care a imaginat varianta sa nomadă.
UŞI ÎNCHISE, PLICURI DESCHISE. IOSIF KIRÁLY – LUCRĂRI TIMPURII, 1975 – 2000
Artist: Iosif Kiraly
Curator: Ruxandra Demetrescu
Coordonator MNAC: Alexandru Oberlander-Târnoveanu
Design expoziţie: atelier ad hoc
Sponsori: Crama Oprişor, Policolor, Grup Transilvae
Durata: 26.04.2018 – 30.09.2018
Localizare: Etajul 2
Expoziţia „Uşi Închise, Plicuri Deschise. Iosif Kiraly – Lucrări timpurii, 1975 – 2000” propune prezentarea activităţii artistice a lui Iosif Kiraly sub semnul recuperării şi al unei revizitări critice. Conform mărturiei artistului, titlul face trimitere la faptul că majoritatea acţiunilor şi lucrărilor prezentate în această expoziţie s-au realizat nu în spaţii publice, ci în spaţii private, cu uşile închise sau, în orice caz, fără spectatori. Marea majoritate a lucrărilor nu a fost expusă la vremea respectivă, ele fiind asumate şi destinate încă de atunci unui public din alt loc sau din alt timp. Plicurile însă – mărturie tangibilă a mail-art-ului – constituiau o deschidere spre lumea „adevărată”, pe care artistul doar şi-o putea imagina şi o cunoştea indirect. În acelaşi timp, spre sfârşitul anilor ’80, plicurile au început să fie urmărite de Securitate, deschise şi/sau oprite din drumul lor.
Iată de ce mail-art constituie un reper semnificativ, un pol important al expoziţiei, prezentat într-un spaţiu distinct. Sunt expuse fotografii, desene şi obiecte realizate într-un interval cronologic ce se încadrează în istoria recentă: anii 1970 şi 1980 (cu câteva prelungiri semnificative în ultimul deceniu din secolul trecut). Din perspectiva de acum, anii de după 1990 constituie o prelungire şi încheiere a paradigmei începute în 1975, fiind în acelaşi timp anii de deschidere şi pătrundere reală în contextul artistic internaţional şi orientarea spre teme care aveau să domine creaţia lui Kiraly până astăzi (timpul, memoria, arhiva etc.) sau spre activităţi de educator şi iniţiator de proiecte.
CONTRAPUNCT. O RETROSPECTIVĂ OCTAV GRIGORESCU – GEORGETA NĂPĂRUŞ
Curatoare: Ioana Vlasiu, Magda Predescu
Design expoziţie: skaarchitects
Cu sprijinul: Ion, Olguţa şi Ilie Grigorescu, Fundaţia Plan B Cluj
Parteneri: Muzeul Naţional de Artă al României, Muzeul Municipiului Bucureşti, Muzeul de Artă Vizuală Galaţi, Muzeul Ţării Crişurilor Oradea, Muzeul de Artă Cluj-Napoca, Muzeul de Artă Constanţa, Muzeul Judeţean Satu Mare, Institutul de Cercetări Eco-Muzeale „Gavrilă Simion” Tulcea, Muzeul Judeţean de Artă Prahova „Ion Ionescu Quintus”, Colecţia Galeriei Ravagnan (Italia), Colecţia Dr. Melita Mucha (Germania), Colecţia Romana şi Hans-Ulrich Hofer (Germania), Colecţia Fundaţiei Plan B (Cluj), Colecţia Alexandra Titu şi Constatin Prut (Bucureşti), Institutul de Istoria Artei „George Oprescu”
Sponsori: Crama Oprişor, Policolor, Grup Transilvae
Durata: 26.04. 2018 – 30.09.2018
Localizare: Etajul 3
Miza acestei expoziţii este prezentarea unui cuplu de artişti, Octav Grigorescu şi Georgeta Năpăruş, personalităţi puternice, cu profil artistic distinct, a căror operă s-a aflat în prim planul artei româneşti din deceniile 7-9 ale secolului trecut. Expoziţia delimitează etapele construirii unor universuri artistice originale, care, deşi diferite în esenţa lor, au cunoscut momente de întâlnire şi convergenţă. Simultan cu readucerea în actualitate a celor doi artişti, expoziţia relevă tensiunile şi contradicţiile unei epoci, tematizând relaţia dintre libertate şi constrângere, care a marcat atâtea destine. Selecţia a avut în vedere opere reprezentative din muzeele româneşti şi din colecţia familiei, la care se adaugă un ansamblu consistent de lucrări din colecţii particulare din Italia şi Germania, expuse în premieră publicului românesc.
EVA ŞI EMERICK
Artist: Yael Efrati (Israel)
Curator: Nicola Trezzi
Coordonator MNAC: Ioana Mandeal
Parteneri: Ambasada Israelului în România / The Embassy of Israel in Romania
Cu sprijinul: Mifal HaPais Council for the Culture and Arts, The Artis Grant Program
Mulţumiri speciale: Colecţia Grecu, IL Collection
Sponsori: Crama Oprişor, Policolor, Grup Transilvae
Durata: 26.04.2018-24.06.2018
Localizare: Etajul 4
Yael Efrati este una dintre cele mai interesante voci din peisajul artei contemporane israeliene. Definite de către artistă drept „sculpturi documentare”, lucrările sale utilizează coduri tridimensionale şi – în acelaşi timp – fac trimiteri conceptuale la imaginea fotografică şi întotdeauna derivă din aceasta. Ca atare, toate lucrările îşi au originea în realitate, în existent; nu sunt nici ficţionale, nici expresia personală a unei voci artistice interioare.
Eva şi Emerick reprezintă cea mai cuprinzătoare expoziţie personală a artistei până în acest moment şi include atât lucrări existente cât şi noi producţii realizate special pentru această ocazie. Continuând interesul său pentru timp şi memorie, noile piese sunt strâns legate de lucrări anterioare într-o încercare de a redefini contextul specific şi general în care au fost create. Nucleul principal al prezentării provine din Eye of the Sea, o instalaţie formată din cinci elemente axate pe caracteristicile arhitecturale ale apartamentului bunicilor artistei din Haifa (Israel). Întrucât aceştia au crescut şi s-au cunoscut în Bucureşti, unele dintre lucrările expoziţiei se raportează de asemenea la acest oraş, extinzând naraţiunea către arhitectură şi mediul urban.
Accesul cu automobilul se face pe poarta A1 (intrarea de la Senat), iar ieşirea se face pe la fosta intrare la muzeu. Accesul pietonal rămâne neschimbat.

Tags : constantin brancusiDan Er. GrigorescuGeorgeta Năpăruş şi Yael EfratiIosif KiralyOctav Grigorescu

Leave a Response

Politică comentarii: Site-ul acesta a fost creat pentru a susține și a încuraja dezbaterea și schimbul de opinii și argumente. Încurajăm și apreciem opinii contrare celor exprimate în articolele publicate pe acest site, însă atâta timp cât afirmațiile se fac pe un ton respectuos, mai ales când sunt adresate autorului sau unui alt comentator.