”Călătorie muzicală în lumea basmului”
”The One Born From a Tear” – Opera pop-rock-simfonic
11 Jan 2018, de la 19:00 Filarmonica „Paul Constantinescu” Ploiești – Sala de Concerte Ion Baciu
”Călătorie muzicală în lumea basmului” deschide anul 2018 la Filarmonica ploieșteană cu Opera pop-rock-simfonic ”The One Born From a Tear” compusă de Dan Spînu, joi, 11 ianuarie, ora 19.00.
Un concert așteptat de mulți dintre spectatorii noștri, ”Călătoria muzicală” în concepția maestrului Radu Postăvaru aduce în scenă anul acesta o lucrare al cărei libret este o adaptare a basmului lui Mihai Eminescu ”Făt Frumos din lacrimă”, transformat într-o legendă medievală, dar cu personaje cu profil psihologic elaborat și modern.
Compoziție experimentală ca scriitură și orchestrație ce se materializează în două mari grupuri: orchestra simfonică și secția ritmică, dar și datorită efectelor sonore care sprijină întreaga acțiune, ”The One Born From a Tear” (Cel născut dintr-o lacrimă) vă invită la un spectacol cum rar puteți vedea pe scenele din România.
Stilistic şi estetic, lucrarea se înscrie în coordonatele musical-ului modern, propunând o fuziune între limbajul specific genurilor vocal-instrumentale dramatice (opera, operetă) şi cel propriu genurilor aşa-zise de divertisment, în forma lor modernă (jazz, rock şi pop). Această fuziune se regăseşte şi în plan orchestral, alături de o orchestră simfonică folosindu-se o secţie ritmică modernă, alcătuită din pian, sintetizatoare, chitară electrică tratată cu diverse efecte electro-acustice, chitară bas și baterie.
Tot specifice musical-ului modern sunt folosirea emisiei naturale în cazul soliştilor, preluată din genurile pop/rock precum şi cultivarea performanţei vocale (ca ambitus şi dinamică). Utilizarea limbajului muzical, instrumentelor şi manierei de interpretare proprii genurilor rock/pop contemporane într-o lucrare vocal-instrumentală dramatică reprezintă, dacă nu o premieră, o raritate în România. Formatul este cel propriu genului de operă, lipsind momentele vorbite, format prezent frecvent în perioada modernă a genului de musical, în special în creaţia compozitorilor europeni. Folosirea de proiecţii video, efecte sonore şi de lumini întregește caracterul modern al acestei lucrări.” (Dan Spînu)
Lucrarea are narator, prezentat ca personaj în afara acțiunii, virtual, o imagine proiectată pe un ecran aflat pe peretele de fundal al scenei. Pe același ecran se proiectează, sincron cu muzica, traducerea în limba română a libretului.