close
Actualitate

„Frumoasa adormită” și „Scufița roșie” arse în piața publică a Barcelonei

O şcoală din Catalunia Şcoala Tàber din Barcelona a eliminat din biblioteca sa 200 de volume considerate sexiste şi marcate de stereotipuri,

Spania, a retras din biblioteca sa 200 de cărţi clasice pentru copii, precum „Frumoasa adormită“ şi „Scufiţa roşie“, pe motiv că promovează stereotipuri de gen, Potrivit Associació Espai i Lleure, copii mici care văd portrete pline de stereotipuri cu privire la relaţii şi comportamente în cărţile citite vor considera că aceste atitudini sunt normale.

Anna Tutzó, unul dintre părinţii aflaţi în echipa de cercetare, a declarat pentru publicaţia El Pais că, deşi societatea se schimbă, iar oamenii devin din ce în ce mai conştienţi de problemele de gen, evoluţia nu este reflectată în poveşti. „Caracterul masculin este asociat cu competitivitatea şi curajul şi în situaţii violente, chiar dacă este vorba doar de mici farse, băiatul acţionează împotriva fetei”, spune Tutzó. Aceasta afirmă că acest tip de poveşti arată cine poate fi violent şi împotriva cui.

Alte instituţii de învăţământ din Barcelona au decis să acorde o mai mare atenţie conţinutul cărţilor din propriile biblioteci. Şcoala Montseny plănueşte să elimine cărţile pe care le consideră a fi sexiste, iar asociaţia părinţilor de la şcoala Fort Pienc a înfiinţat o comisie dedicată egalităţii de gen, care să studieze cărţile.

„Tipurile de cărţi pe care le citesc copii sunt foarte importante, deoarece operele tradiţionale imită stereotipurile de gen, şi este bine să avem lucrări care sparg aceste norme”, a spus Estel Clusella, lider al asociaţei părinţilor de la Fort Pienc. „La vârsta de cinci ani, copiii au stabilit deja rolurile de gen, ei ştiu ce înseamnă să fi băiat sau să fi fată. Aşa că este esenţial să lucrăm cu o perspectivă de gen încă de la o vârstă fragedă.”, a continuat aceasta.

Şcoala Tàber va analiza, în continuare, cărţile dedicate claselor primare. Reprezentanţii organizaţiei Associació Espai i Lleure au afirmat că vor aborda diferit lucrările de la această categorie, deoarece copiii mai mari sunt capabili de analiză critică şi de a reflecta asupra stereotipurilor. „În primii ani, copiii absorb totul din jurul lor, fapt ce permite normalizarea stereotipurilor sexiste”, a declarat Tutzó pentru El Pais. „Elevii de şcoală primară (cu vârste cuprinse între şase şi 12 ani] au, totuşi, o gândire critică mai dezvoltată, iar cărţile pot fi folosite ca o oportunitate de a învăţa, ca ei să poată recunoască elementele sexiste.”

(Alexandru Petrescu)

Leave a Response

Politică comentarii: Site-ul acesta a fost creat pentru a susține și a încuraja dezbaterea și schimbul de opinii și argumente. Încurajăm și apreciem opinii contrare celor exprimate în articolele publicate pe acest site, însă atâta timp cât afirmațiile se fac pe un ton respectuos, mai ales când sunt adresate autorului sau unui alt comentator.