Interviu cu Mircea Zanciu, ex-secretar general al Federației Române de Modelism
(urmare din ediția de ieri)
Reporter: Ce alte competiții ați mai organizat în ultima vreme?
Mircea Zanciu: În vară, s-a desfășurat la Suceava Campionatul European pentru cele mai grele aeromodele, cele de 25 de kilograme. Mașini zburătoare, avioane adevărate, la scara unu pe patru, unu pe cinci, dotate cu motoare și pistoane, care trebuie să efectueze zboruri impuse, ca și… avioanele, machete radiocomandate sau machete captive, pilotate prin cablu.
România este în topul mondial
R.: Cum se prezintă modelismul românesc în competițiile mondiale?
M.Z.: România este în topul mondial cam din ’70 încoace, când a organizat primul campionat mondial, la Slănic. Suntem printre primele trei-patru țări din lume, schimbându-ne titlurile, la diferite competiții, cu rivalii noștri.
R.: M-ați proiectat pe fundalul unui drapel care, constat, nu este cel al României. Cum se face că ați arborat un drapel străin într-un moment de fervent naționalism?
M.Z.: Acesta este drapelul tuturor națiunilor, ce include și culorile României. Separat, drapelul României, ca de altfel și ale celorlalte națiuni, se află pe peretele de vizavi.
Cosmopolitul
R.: Sunteți cosmopolit?
M.Z.: Exact. Ceea ce vedeți este drapelul Federației Aeronautice Internaționale, cea care patronează acest Campionat European de Aeromodelism, toate sporturile nautice, tot ce înseamnă aviație, tot ce înseamnă zbor, cu om sau fără om, deltaplanul, parașuta, zborul cu motor sau fără, planorismul, aeromodelismul, rachetomodelismul, baloanele cu aer cald, baloanele cu hidrogen etc. Toate acestea sunt sub controlul FAI, la care suntem afiliați din 1928. Ea ființează din 1902, la Paris, pe Bulevardul Montparnasse. E o federație puternică. Aeromodelismul face parte din aeronautică. Vicepreședintele FAI, domnul Pierre Chaussebourg, este aici, cu noi. De altfel, și eu sunt membru al Federației, pentru că, altfel, n-aș fi putut să organizez acest campionat european.
R.: Nu sunt urmărite și păsările în zbor?
M.Z.: (zâmbind) Numai ceea ce este făcut de om.
În cerc amețitor
R.: Dar modelele par create de o mână divină.
M.Z.: Aeromodeliștii sunt niște oameni extraordinari. Au trăsături de caracter fantastice și cunoștințe tehnice, practice, la care se adaugă însușiri fizice speciale: concentrare, răbdare, voință de fier, obligatorii pentru aeromodelismul indoor. Pentru planoarele de câmp sau de munte, unde – iar! – noi, românii, suntem foarte buni aeromodeliști, ei fac și vreo… 30 de kilometri pe zi, așadar trebuie să aibă însușiri atletice, întrucât aceste planoare sunt lansate cu forța mâinii. Și aeromodeliștii de zbor captiv trebuie să fie foarte bine înzestrați fizic, ca să nu amețească în cercul acela, pentru că se zboară cu o viteză de până la 300 km la oră.
Un sport de viitor
R.: Ce viitor îi prevedeți modelismului?
M.Z.: Este un sport de viitor, pentru că toate avioanele trec mai întâi prin stadiul de aeromodele. Tot ce zboară cu om e, de fapt, mai întâi o machetă, aeromodelismul îmbinându-se cu aviația. Aici avem de a face cu aeromodelismul sportiv. Pentru că există aeromodelism militar, științific, telecomandat, meteorologic, industrial, cinematografic, de reclamă etc. Noi ne ocupăm, așadar, cu aeromodelismul sportiv, cel al performanțelor absolute. Rachetomodelismul este un sport mai nou, de circa 30 de ani.
R.: Care este media de vârstă a sportivilor participanți la aceste Campionate Europene?
M.Z.: Sportivii participanți la aceste Campionate Europene au o vârstă destul de înaintată, lor trebuindu-le 30-40 de ani de experiență, foarte mulți bani, întrucât modelele sunt construite de dânșii, prin efort financiar și cu materiale speciale moderne.
Modelismul va deveni sport olimpic
R.: Îmi trece prin cap o întrebare: de ce modelismul nu este sport olimpic? Vă roade faptul?
M.Z.: Noi nu suferim acum de asta. Vrem să-l dezvoltăm, asta urmărim. Unele dintre sporturile de profil sunt acceptate de Comitetul Internațional Olimpic. Este vorba despre deltaplan, parașutism și planorism. Vor deveni sporturi olimpice, nicio grijă, la viitoarele Jocuri Olimpice, și, probabil, atât eu cât și dvs. vom apuca timpul în care și aeromodelismul va deveni sport olimpic, fiindcă efortul omului, dibăcia și înțelegerea sa sunt foarte mari, pentru că atât omul cât și mașina contează foarte mult în lumea noastră.
”Oamenii își vor îmbunătăți cultura competițională”
R.: Omul e de neoprit.
M.Z.: Vor deveni olimpice foarte multe sporturi tehnice, fiindcă sunt moderne, iar omul modern are nevoie de sporturile acestea, pentru că ele creează meserii, progres tehnic, industrie, forță de muncă. Aviația a pătruns în viața omului, cu toate aspectele ei. Cu timpul, sunt sigur că oamenii își vor îmbunătăți – pe lângă cunoștințele tehnico-științifice – cultura competițională.
R.: Începem să îndrăgim ”făpturile” acestea atât de… ”fragede”. Vom încerca să ne apropiem mai mult de ele, să le înțelegem. Vă mulțumim foarte mult!
Interviu realizat de Leonida Corneliu CHIFU