Liviu Dragnea incearca sa târasca Biserica Ortodoxa intr-un razboi politic periculos. Seful PSD vrea sa foloseasca referendumul pentru familia traditionala ca moneda de schimb intr-o posibila negociere cu centrii de putere din stat pe care-i considera inamicii lui. Ca sa ridice valul popular pe o tema complet parazitara in acest moment, Dragnea va pune presiune pe Biserica Ortodoxa sa sustina referendumul. Dar Biserica trebuie sa urmareasca acum alta agenda: agenda improspatarii interne, fara de care risca prabusirea, scrie hotnews.ro.
Jocul lui Dragnea e simplu. L-a explicat Dan Tapalaga: e o perdea de fum, o falsa tinta care sa atraga energiile societatii intr-o dezbatere fara rost, timp in care seful PSD sa-si treaca ororile de proiecte din justitie si economie. Referendumul pentru modificarea Constitutiei e populist, inutil si periculos. Pentru credinciosii ortodocsi, ca si pentru ceilalti credinciosi, câstigul unui asemenea referendum e zero. Biserica nu functioneaza asa, prin impunerea vointei credinciosilor si celor care nu sunt credinciosi. Asa functioneaza statul. Or, Biserica Ortodoxa nu e statul.
Pentru Biserica Ortodoxa, cintecul de sirena al lui Dragnea e contraproductiv. Biserica Ortodoxa are de rezolvat probleme interne critice.
BOR a trecut, acum câteva saptamâni, prin doua operatiuni fara precedent. Prima, cea spectaculoasa pentru public, a fost indepartarea unui inalt ierarh (episcopul de Husi, Corneliu Bârladeanu), banuit de relatii homosexuale. O lovitura dura pentru imaginea unei biserici care, prin sute de preoti, a strâns semnaturi pentru declansarea referendumului pentru familia traditionala.
A doua operatiune eminamente politica, in interiorul BOR, a fost stabilirea unui mecanism prin care pot fi pedepsiti si indepartati din Biserica Ortodoxa inaltii ierarhi. BOR si-a creat un fel de DNA + Curte Suprema interne care sa lupte cu cazurile de coruptie printre conducatorii bisericii. Pâna acum, BOR nu avea un instrument prin care sa-i pedepseasca pe inaltii ierarhi care calcau strâmb.
Patriarhul Daniel a creat noua institutie (numita Consistoriu arhieresc) in ciuda opozitiei unora dintre inaltii ierarhi din Sinod, conducerea colectiva a BOR. Potrivit surselor HotNews.ro, patriarhul a fost sprijinit de Teofan, mitropolitul Moldovei si Bucovinei. Teofan a inteles ca atitudinea sa pasiva in privinta marilor probleme politice si administrative ale BOR a incurajat aparitia suspiciunilor ca face jocul factiunii pro-ruse din biserica si a inceput sa se implice serios, pe masura greutatii date de functia pe care o ocupa – a doua functie ca importanta simbolica din Biserica Ortodoxa Romana. Eu insumi am scris in urma cu citiva ani despre aceste suspiciuni, cind Mitropolia Moldovei a privit tacuta cum zeci de preoti si calugari s-au implicat fatis in lupta politica impotriva companiei americane Chevron.
Cu acest nou instrument, Biserica Ortodoxa are obligatia de a incepe curatenia interna. Prea multa vreme a functionat zicala „fa ce zice popa, nu ce face popa”. Informatii publice arata inalti ierarhi implicati in dosare de coruptie sau in fapte cel putin imorale, musamalizate pâna acum de conducerea Bisericii.
Nepotismul unor ierarhi si comportamentul despotic in arhiepiscopiile pe care le conduc sunt deja de notorietate. La fel si implicarea unora dintre ei in relatii imorale, de notorietate in lumea inchisa a seminariilor si facultatilor teologice.
Biserica Ortodoxa nu mai poate astepta pasiva ca presa sa dezvaluie coruptia cronica de la varful institutiei, o institutie-cheie pentru Romania. Negarea, cum a fost cazul reactiei initiale post-Colectiv, nu o ajuta. O ajuta insa reactiile pro-active precum cea din luna februarie, cand Patriarhul Daniel s-a situat de partea luptei anti-coruptie intr-un mesaj care a facut multi credinciosi ortodocsi sa fie mandri de Biserica ce-i reprezinta.
Pe lânga noul instrument de judecata pe care si l-a creat, Biserica Ortodoxa trebuie sa mai faca un pas spre limpezirea vietii sale interne: inaltii prelati trebuie sa scape de povara treburilor administrative si sa gestioneze doar opera spirituala. Exista consiliile eparhiale, create dupa modelul lui Andrei Saguna, care pot gestiona chestiunile administrative si financiare, astfel incât arhiepiscopii si episcopii sa nu mai aiba tentatia puterii.
Biserica Ortodoxa mai poate face un pas inainte spre curatirea interna: sa introduca declaratiile de avere, dar si un cod intern de integritate prin care sa statueze anumite incompatibilitati in sânul clerului. La fel, Biserica trebuie sa ia in calcul fiscalizarea tuturor veniturilor sale si ruperea cordonului ombilical care o leaga de stat si o vulnerabilizeaza: alocarile bugetare. Ruperea legaturilor cu statul va face BOR mai puternica si mai responsabila in fata propriilor enoriasi.
Pe scurt, Biserica Ortodoxa are datoria fata de credinciosii sai sa tina pasul cu timpurile. A facut o prima miscare corecta in directia corecta. Biserica Ortodoxa are o fundatie solida pe care sa se sprijine in lucrarea ei: invataturile unor teologi de forta precum Andrei Saguna, Dumitru Staniloaie, Nicolae Steinhardt, Andre Scrima si ale altora de talia lor ofera BOR armatura morala pe care sa continue zidirea spirituala. (Cristian Pantazi)
VS.
„Patriarhia Română constată cu îngrijorare creşterea frecvenţei şi a virulenţei atacurilor publice împotriva Bisericii Ortodoxe Române, în legătură cu demersul democratic al Coaliţiei pentru Familie privind modificarea Constituţiei în ceea ce priveşte definirea clară a noţiunii de căsătorie. Este foarte probabil că această acutizare a atitudinii denigratorilor, care recurg inclusiv la dezinformare, sofisme, jigniri şi limbaj licenţios, este legată de apropierea legalizării referendumului în cadrul căruia ştiu şi ei că, în covârşitoarea lor majoritate, românii se vor pronunţa pentru noua formă propusă de definire constituţională a căsătoriei”, se arată într-un comunicat al Patriarhiei.
Biserica Ortodoxă Română sprijină în mod natural demersul Coaliţiei pentru Familie, în spiritul învăţăturilor creştine şi al valorilor fundamentale româneşti privind familia, ocrotirea şi creşterea copiilor, dar nu este nici iniţiatoarea, nici organizatoarea acestei acţiuni, precizează sursa citată.
Patriarhia menţionează că, de altfel, şi celelalte confesiuni creştine din România s-au declarat în favoarea acţiunii democratice a Coaliţiei pentru Familie, iar printre semnatari se numără şi multe persoane fără nicio confesiune religioasă.
„Demersul nu poate fi considerat în niciun caz retrograd, aşa cum în mod ignorant şi maliţios, este prezentat de către detractorii acestuia, câtă vreme între semnatarii şi susţinătorii săi se numără foarte multe personalităţi ale lumii ştiinţifice şi culturale”, susţine Patriarhia.
„Este profund regretabil să constatăm că persoane care acuză Biserica Ortodoxă Română şi Coaliţia pentru Familie de intoleranţă şi discriminare se manifestă, de fapt, ele însele intolerant, discriminatoriu şi antidemocratic faţă de cetăţenii care nu au făcut altceva decât să solicite o modificare legislativă pe care o consideră firească şi necesară, în deplinul respect al regulilor democraţiei. Ne exprimăm speranţa că persoanele care au o altă opinie decât majoritatea vor înţelege să respecte alegerea acesteia în spiritul coresponsabilităţii şi păcii sociale”, se mai arată în comunicat.
Info: Preşedintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, a anunţat luni că iniţiativa Coaliţiei pentru familie de revizuire a Constituţiei în sensul redefinirii familiei drept căsătoria dintre un bărbat şi o femeie a ajuns la Senat şi că va intra în dezbaterea plenului după 7 iunie, dată până la care comisiile trebuie să finalizeze raportul.
Camera Deputaţilor a adoptat în 9 mai, cu 232 voturi „pentru”, 22 de voturi ”împotrivă” şi 13 abţineri, iniţiativa cetăţenească de revizuire a Constituţiei pe tema definiţiei familiei, astfel că, potrivit propunerii de modificare, alineatul 1 al articolului 48 din Constituţie urmează să aibă următoarea formă: ”Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimţită între un bărbat şi o femeie, pe egalitatea acestora şi pe dreptul şi îndatorirea părinţilor de a asigura creşterea, educaţia şi instruirea copiilor”.
În actuala formă, acesta prevede că „familia se întemeiază pe căsătoria liber consimţită între soţi”, însă semnatarii iniţiativei vor ca definiţia să fie schimbată pentru a bloca orice posibilitate a legiferării căsătoriei între persoane de acelaşi sex. Astfel, iniţiativa prevede că „familia se întemeiază pe căsătoria liber consimţită între un bărbat şi o femeie”.