close
Cronică

Premieră pe scena mare a TNB: LIVADA DE VIȘINI, o cronică de familie spusă cu un umor ce-ți frânge inima

Teatrul Național I. L. Caragiale din București anunță premiera, la sediu, a spectacolului Livada de vișini de A.P.Cehov, în regia lui David Doiashvili, spectacol a cărui premieră internațională a avut loc în cadrul ediției 2017 a Festivalului Internațional de Teatru din Tbilisi.

Sâmbătă 11 noiembrie și duminică 12 noiembrie, de la ora 19.00, vă invităm pe scena Sălii Mari la o nouă versiune a cunoscutei piese cehoviene. Regizor georgian de prim rang, David Doiashvili — aflat la a doua colaborare cu TNB după impresionantul Rege Lear din stagiunea precedentă — propune o construcție barocă spectaculoasă, un cocktail expansiv de umor, pasiune, muzică, disperare de a trăi și de a nu ști cum, o permanentă nevoie de a schimba și de a nu ști ce, în căutarea unui nou adevăr teatral, de o cruzime poetică.

Cu această piesă Cehov a inovat arta dramatică, propunând tehnica ‘acțiunii indirecte’ — evenimentele importante se petrec în afara scenei, iar noi suntem martorii reacțiilor personajelor la ce se întâmplă. Iar David Doiashvili a surprins chiar această convenție a ‘martorilor în acțiune’ — de la felul în care sunt dispuse gradenele pe scena Sălii Mari, până la compoziția plastică a spațiului și arhitectura luminilor. Totul este construit în așa fel încât spectatorii să privească printr-un colț de fereastră în casa și sufletele acestor oameni, mai mult sau mai puțin pregătiți pentru a prinde timpul din urmă.

Pentru rolurile principale din Livada de vișini alegerea lui Doiashvili s-a oprit la Monica Davidescu și Irina Movilă (jucând alternativ rolul Ranevskaia), pentru Lopahin la Ioan Andrei Ionescu, iar Mihai Constantin este memorabilul Firs, cel uitat de toți cei pe care i-a slujit cu credință o viață întreagă. Celelalte roluri, la fel de bine reliefate temperamental și artistic, sunt interpretate de: Crina Semciuc, Raluca Aprodu, Gavril Pătru, Rareș Andrici, Vitalie Bichir, Istvan Teglas, Idris Clate, Ana Covalciuc, Silviu Mircescu. Muzica spectacolului este compusă de colaboratorul statornic al regizorului, renumitul muzician Nikoloz Rachveli Memanishvili, scenografia ingenioasă și plină de poezie este semnată, în colaborare, de Tamara Kvesitadze (Georgia) și Gabi Albu, iar coregrafia aparține artistului Florin Fieroiu.

„Acest spectacol nu are voie să fie o melodramă, precizează regizorul David Doiashvili, trebuie doar să ne deschidă ochii asupra unor adevăruri: sunt momente în care crezi că ești tânăr, că ai puterea să muți din loc munții, dar îți dai seama că ai îmbătrânit, că nimeni nu mai are nevoie de tine. Atunci înțelegi că ai avut viața în mâini, dar că, fără să simți, ai rămas de partea cealaltă a timpului, în afara vremurilor pe care le trăiești și că nu mai ești de folos nimănui. Să râdem așadar!”.

Nu ratați această Livadă, veți descoperi caractere, situații și înțelesuri nebănuite, chiar dacă piesa este pentru dumneavoastră una din cele mai cunoscute creații ale literaturii universale.

Următoarele reprezentații sunt programate pentru zilele de 8 și 9 decembrie 2017, de la ora 19.00.

„Bal în timpul ciumei” – Doiashvili, despre „Livadă…”

„Livada de vișini” este, înainte de orice, o cronică de familie, al cărei umor îți frânge inima. Ultima piesă a lui Anton Pavlovici Cehov a avut premiera la Teatrul de Artă din Moscova în 1904, cu doar câteva luni înainte de moartea autorului, și a fost scrisă pentru a celebra viaţa. „Este, desigur, o viaţă tristă, burgheză, dar nicidecum o viaţă apăsătoare, smiorcăită”, spunea dramaturgul rus despre universul personajelor sale.

Simbol al unei lumi în ruină și al unei tranformări sociale radicale care-i lasă în urmă pe nepregătiți, livada de vișini trebuie scoasă la licitație pentru a plăti datoriile unei familii de aristocrați ruși. Dar strălucitoarea Ranevskaia și copilul bătrân Gaev sunt orfanii unei lumi care nu-i mai ocrotește, au rămas în afara timpului, așa că deciziile le aparțin altora. Ei nu pot fi salvatorii civilizației pierdute, nu pot face nimic altceva decât să se reîndrăgostească de trecut și să se mute acolo, cu toată energia de care mai sunt capabili. După cum spune Henri Troyat: „Casa, reşedinţa străveche a familiei, încărcată de amintiri, primeşte lovitura de graţie, iar proprietarii dansează pe cadavrul ei”.”

O nouă lume forțează porțile moșiei lor, în timp ce ei au nostalgii, organizează baluri, joacă biliard și vorbesc cu totul altfel decât acționează. Cu această piesă Cehov a inovat arta dramatică, propunând tehnica „acțiunii indirecte” – evenimentele importante se petrec în afara scenei, iar noi suntem martorii reacțiilor personajelor la ce se întâmplă.

Iar eclecticul regizor georgian David Doiashvili a surprins chiar această convenție a „martorilor în acțiune” – de la felul în care sunt dispuse gradenele pe scena Sălii Mari, până la compoziția plastică a spațiului și arhitectura luminilor, totul este construit în așa fel încât spectatorii să privească printr-un colț de fereastră în casa și sufletele acestor oameni, mai mult sau mai puțin pregătiți pentru a prinde timpul din urmă.

„Livada de vișini” a lui Doiashvili este o construcție barocă spectaculoasă, un cocktail expansiv de umor, pasiune, muzică, disperare de a trăi și de a nu ști cum, nevoia de a schimba și de a nu ști ce, în căutarea unui nou adevăr teatral, de o cruzime poetică.

Fiecare moment are o structură ritmică specifică, accentele sonore comunică mai mult decât dialogurile uneori, spațiul are dinamică, energie, transmite emoție dincolo de vorbele personajelor, pentru că tot ce spun ele este, de fapt, un dublu discurs – suprafața cuvintelor ascunde ratări, nemulțumiri și iubiri care nu vor fi rostite niciodată. Rămâne doar imaginea posibilelor adevăruri.

O montare cu rezonanță contemporană, într-o lume care totul se ipotechează, se cumpără și se vinde, în care suntem puși în fața unei alegeri esențiale: a fi sau a… vorbi?

Spectacolul are un ritm frenetic, propunând o coregrafie impresionantă a dezastrului unor vieți neliniștite, dar și o dramaturgie a empatiei față de neajutorații acestei lumi.

David Doiashivili este la cea de-a doua colaborare cu TNB, primul spectacol montat fiind „Regele Lear”, în 2016.

Livada de vișini de A.P. Cehov

Traducere: Mașa Dinescu
Regie:

David Doiashvili

Scenografie:

Tamara Kvesitadze,Gabi Albu

Asistent coordonator:

David Murman Kartozia

Asistent regie:

Laura Grosu

Coregrafie:

Florin Fieroiu

Muzica originală:

Nikoloz Rachveli Memanishvili

Regia tehnică:

Costi Lupșa

Data premierei: 11.11.2017

Durata: 3 h 30 min / Pauză: Da

Spectacolul nu este recomandat persoanelor cu vârsta sub 16 ani – conține scene de nuditate!

Din cauza efectelor stroboscopice și de lumină, spectacolul nu este recomandat persoanelor cu fotosensibilitate și celor care suferă de epilepsie!

P.A.

Tags : livada cu vișinispectacoleTeatrul Național I. L. Caragiale

Leave a Response

Politică comentarii: Site-ul acesta a fost creat pentru a susține și a încuraja dezbaterea și schimbul de opinii și argumente. Încurajăm și apreciem opinii contrare celor exprimate în articolele publicate pe acest site, însă atâta timp cât afirmațiile se fac pe un ton respectuos, mai ales când sunt adresate autorului sau unui alt comentator.