Data de 19 august marchează Ziua Mondială a Ajutorului Umanitar. UE și statele sale membre reprezintă cei mai importanți donatori de ajutor umanitar. Împreună, ele furnizează ajutor în valoare de miliarde de euro anual. Acest lucru înseamnă sprijin pentru persoanele afectate de dezastre naturale și provocate de om, cum ar fi conflicte armate, secetă, cutremure, tsunamiuri și uragane.
UE și statele sale membre reprezintă cei mai importanți donatori de ajutor umanitar. În 2017, împreună au furnizat ajutor umanitar în valoare de aproximativ 7 miliarde EUR. Această sumă a inclus 2,4 miliarde EUR din bugetul UE și 4,6 miliarde EUR sub formă de ajutor umanitar din partea statelor membre.
Ce este ajutorul umanitar?
Ajutorul umanitar constă în principal în sprijin material și logistic pentru persoanele afectate de dezastre naturale sau provocate de om, cum ar fi conflicte armate, războaie, secetă, cutremure, tsunami-uri și uragane.
Persoanele care au nevoie de ajutor umanitar pot fi:
- populațiile care se confruntă cu malnutriția și foametea
- refugiații și persoanele strămutate în interiorul țării
- victimele conflictelor armate și ale altor forme de violență fizică sau psihologică
- persoanele ale căror locuințe sau mijloace de subzistență au fost distruse
În prezent, aproximativ 80% din nevoile umanitare sunt cauzate de conflicte armate.
Ajutorul umanitar acoperă diferite activități de ajutorare,inclusiv furnizarea de:
- alimente și asistență nutrițională
- adăpost
- îngrijire medicală
- apă și salubrizare
- protecție în caz de abuz fizic și psihologic, inclusiv în caz de violență sexuală și bazată pe gen
- educație în situații de urgență
- asistență sub formă de numerar
Ajutorul umanitar în situații de urgență nu trebuie să fie confundat cu cooperarea pentru dezvoltare, care urmărește să sprijine pe termen lung dezvoltarea economică, în materie de mediu, socială și politică a țărilor în curs de dezvoltare.
Ajutorul umanitar este acordat pe teren de către o paletă largă de organizații umanitare, inclusiv provenind de la:
- Organizația Națiunilor Unite (OCHA, PAM, UNHCR, UNICEF)
- Mișcarea Internațională Crucea Roșie si Semiluna Roșie
- ONG-uri naționale și internaționale
Aceste organizații primesc finanțare din partea unor donatori diferiți care includ în special guvernele, dar și, într-o mai mică măsură, persoane fizice și întreprinderi private.
Asistența umanitară ar trebui să fie întotdeauna furnizată pe baza unei evaluări a necesităților și în conformitate cu principiile umanitare ale umanității, neutralității, imparțialității și independenței.
Nevoile umanitare la nivel global în 2018
136 de milioane de persoane vor avea nevoie de ajutor umanitar în 2018, potrivit Organizației Națiunilor Unite.
Printre crizele umanitare care necesită cele mai multe finanțări în 2018 se numără cele cauzate de conflictele din:
- Siria
- Yemen
- Sudanul de Sud
- Republica Democratică Congo
Cum contribuie UE și statele membre?
Ajutorul umanitar este o competență paralelă partajată între UE și statele membre, astfel cum se prevede la articolul 4 alineatul (4) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene. Fiecare stat membru decide cu privire la cuantumul finanțării pe care dorește să o pună la dispoziție, crizele în care dorește să se implice, sau organizația umanitară pe care dorește să o finanțeze.
În plus, Comisia Europeană gestionează proiecte umanitare finanțate din bugetul UE și pune în aplicare politicile umanitare în numele UE. Măsurile adoptate de UE și de statele membre ar trebui să fie complementare și să se consolideze reciproc.
Valorile și principiile UE și asistența umanitară acordată de statele membre sunt menționate în Consensul european privind ajutorul umanitar, semnat în decembrie 2007 de către Consiliu, statele membre, Parlamentul European și Comisia Europeană.
Principalul obiectiv al ajutorului umanitar acordat de UE și de statele membre constă în salvarea de vieți omenești, prevenirea și alinarea suferinței umane și menținerea demnității umane oriunde este nevoie, în cazul în care guvernele și actorii locali sunt depășiți de situație, nu sunt în măsură sau nu doresc să acționeze.
Ajutorul umanitar reprezintă o expresie fundamentală a valorii universale a solidarității între oameni și un imperativ moral. Nu este un instrument de gestionare a crizelor.
Acțiunea UE în domeniul ajutorului umanitar este reglementată de Articolul 214 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene
La nivelul Consiliului
Întrucât asistența umanitară reprezintă o competență paralelă partajată între UE și statele membre, Consiliul nu are putere de decizie cu privire la chestiuni operaționale, cum ar fi valoarea finanțării care urmează să fie acordată drept răspuns la crize specifice.
În schimb, Consiliul are un rol important în definirea poziției UE cu privire la țări și regiuni terțe prin adoptarea de concluzii ale Consiliului.
În ceea ce privește aspectele umanitare, acest lucru înseamnă adesea lansarea de apeluri adresate părților relevante în vederea soluționării conflictelor care stau la baza crizelor umanitare, precum și promovarea respectării dreptului internațional umanitar.
De asemenea, Consiliul definește pozițiile comune ale UE și ale statelor sale membre cu ocazia unor evenimente internaționale precum primul summit umanitar mondial organizat vreodată, care a avut loc în mai 2016.
În rolul său legislativ, în 1996, Consiliul a adoptat regulamentul prin care a fost conceput Instrumentul de ajutor umanitar al UE. Acesta definește modul în care Comisia Europeană desfășoară operațiuni umanitare în numele UE.
În 2014, în calitate de colegiuitor împreună cu Parlamentul European, Consiliul a adoptat un regulament de instituire a inițiativei „Voluntari UE pentru ajutor umanitar”. Inițiativa le permite cetățenilor europeni să se implice în proiecte umanitare la nivel mondial, demonstrându-și astfel solidaritatea cu persoanele aflate în dificultate.
Grupul de lucru pentru ajutoare umanitare și ajutoare alimentare
În cadrul Consiliului, Grupul de lucru pentru ajutoare umanitare și ajutoare alimentare (COHAFA) este organismul responsabil pentru discutarea aspectelor legate de asistența umanitară, cum ar fi:
- monitorizarea nevoilor umanitare la nivel mondial, precum și a răspunsului colectiv al UE (statele membre și Comisia Europeană)
- eficiența sistemului umanitar mondial
- pregătirea declarațiilor UE în cadrul organizațiilor și forurilor internaționale relevante
- promovarea consensului european privind ajutorul umanitar, a principiilor umanitare, precum și a respectării dreptului internațional umanitar
Grupul de lucru pentru ajutoare umanitare și ajutoare alimentare (COHAFA) a fost înființat în 2008 în urma semnării Consensului european privind ajutorul umanitar.
Grupul de lucru este prezidat de către președinția prin rotațiea Consiliului, care pregătește un program de lucru.
Evoluții recente
Consiliul adoptă periodic concluzii referitoare la anumite țări terțe, în care se menționează aspectele umanitare ale situației din țările respective, după caz.
În plus, Consiliul a adoptat recent concluzii privind următoarele aspecte transversale legate de politici, care au o dimensiune umanitară
(consilium.europa.eu)