Arta a fost, este, și va rămâne un lucru fundamental al existenței noastre. Arta demonstrează că, indiferent cât ar fi de secvențială viața noastră, are o continuitate dincolo de aceste aspecte care țin de limitarea noastră ca și individ, în timp și în spațiu.
Concret, un proiect cultural major pentru Municipiul Ploiești, un proiect de artă dedicat Centenarului Marii Uniri, care are un motto sugestiv: „Nu există patriotism fară patrimoniu”, Tabăra Națională de Sculptură Monumentală România 100 – Ploiești, din Parcul Municipal Vest – Ploiești, o materializare a ideii Asociației Culturale 24 PH Arte, se vede deja pus în practică.
Acestă inițiativă și-a atins triplul scop propus: să celebreze prin ARTĂ cei 100 de ani de Românie modernă, să înnobileze estetic un loc nou de relaxare pentru ploieșteni, respectiv Parcul Municipal Vest, și să alăture orașul lui Caragiale și al lui Nichita marilor orașe europene care promovează ARTA prin unii dintre cei mai mari ARTIȘTI români.
Un eveniment mai puțin mediatizat de presa locală, dar nu ignorant de presa națională, se va încheia pe data de 30 octombrie, un proiect reușit, unde șapte artiști români importanți, Daniel Dan, Maxim Dumitraș, Alfred Dumitriu, Bogdan Hojbotă, Petre Virgiliu Mogoșanu, Eugen Petri, Ion Zderciuc, au dat naștere unor șapte opere de artă pentru Ploiești, din blocuri de marmură de Rușchita, toate având ca temă Centenarul.
În acest context, timp de o lună, ploieștenii au avut posibilitatea să meargă, zilnic, în Parc și să vadă magia artei care preface o piatra rece, masivă, în poezia rostită prin munca artistului, prin rodul formelor.
Daniel Dan, Maxim Dumitraș, Alfred Dumitriu, Bogdan Hojbotă, Petre Virgiliu Mogoșanu, Eugen Petri și Ion Zderciuc sunt artiștii implicați cu sârg și lumină în acest proiect, cărora le mulțumim, pe această cale și, sperăm, că vor fi alături de noi și la următoarele proiecte.
Nu putem omite contribuția și sprijinul consilierilor locali din cadrul Primăriei Municipiului Ploiești, Sorin Văduva și Paul Palaș, care din start au apreciat proiectul propus de Asociația Culturală 24 PH Arte, reprezentată de Florin Manole, viceprimarilor Cristian Mihai Ganea și George Pană care au contribuit, la rândul lor, ca acest proiect să devină viabil, directorului Casei de Cultură Ploiești, Gelu Ionescu, nu în ultimul rând Maestrului Eugen Petri, care a reușit să mobilizeze, timp de o lună, pe unii dintre cei mai buni colegi ai săi și, desigur colegei Alice Neculea, comisar de tabără, membru al Uniunii Artiștilor Plastici, cea care a făcut ca… totul să fie bine și frumos.
În aceste momente în care civilizațiile se confruntă, în care culturile se ciocnesc și oamenii se revoltă, doar spațiul artistic este cel care absoarbe toate adversitățile și care poate să scoată din meschinăria reperelor noastre mărunte esența și sufletul nostru eterne de dincolo de ceea ce ne oferă orizontul nostru zilnic. Imaginația artiștilor şi forţa tumultuoasă a sculpturii vin ca un omagiu despre ceea ce am fost și ceea ce am putea fi încă!
În pofida monumentalităţii lor, sculpturile celor șapte artiști sunt propriile stări de spirit, sunt transpuneri ale unei trăiri impetuoase. Clocotul interior circumscris de elipse izbucneşte impetuos către înalt, ducând privirea spre altceva, materializând o aspiraţie dincolo de materialitate formei. Cu o mare economie de mijloace, dar cu capacitatea de a surprinde esenţialul şi de a păstra prospeţimea senzaţiei, lucru deloc uşor în sculptură, artiștii au realizat opere în care tensiunea formelor trimite la conflictul interior, la dramă, dar şi la bucuria creaţiei, la stabilitate, un fel de a fi, încă, ceea ce am fost acum 100 de ani.
Sculpturile, printr-o construcţie contrapunctică a volumelor, când statică, când exuberant de dinamică, generatoare a unei compoziţii de o profunzime aparte, provoacă, paradoxal, o percepere complexă, în care latura afectivă este dublată fără ostentaţie de cea intelectuală, meritul fiecărui artist în parte.
Interesant este că, deși reuniți sub aceeași temă, Centenarul Marii Uniri, Maeștrii au reuşit să-şi păstreze vivacitatea propriilor trăiri, să lase lase frâu liber impulsul creator în formele finite, a căror realizare presupune o elaborare ce poate şi, de cele mai multe ori chiar reuşeşte, să omoare sensibilitatea, dându-le operelor satisfacția de percepție, o expresivitate remarcabilă, de un rafinament surprinzător, un omagiu pentru înaintașii noștri, astfel încât entitatea noastră ca nație să continue prin ceea ce rămâne în patrimoniul Municipiului Ploiești.
„Prin acest proiect putem să spunem că municipiul Ploiești intră pe o hartă culturală, fiind un reper important pentru toți cei care iubesc arta, cultura și frumosul. Mi-aș dori să nu ne oprim aici, să continuăm, anul viitor, cu o a doua ediție, cu altă temă și, poate cu alt material de sculptat, astfel ca Parcul Municipal Vest să devină și un muzeu în aer liber, o expoziție care invită la cunoaștere, cercetând trecutul și analizând bogăţia de perspective prin pluridimensionalitatea sculpturii actuale.”, a declarat viceprimarul Municipiului Ploiești, Cristian Mihai Ganea.
„Prin această expoziție, printr-o intervenție artistică și simbolistică, a fost realizat un nou traseu de promenadă. Unele dintre cele mai reprezentative nume ale sculpturii românești contemporane invită vizitatorii să descopere, pe aceste alei, atât o viziune cuprinzătoare asupra discursului plastic al sculpturii, cât și noi perspective de asumare a viitorului.”, a precizat viceprimarul Municipiului Ploiești, George Pană.
Cu prilejul festivității de închidere a Tabarei Naționale de Sculptură Monumentală „România 100”, trupa CRI GRI vă invită la un concert în aer liber, în Parcul Municipal Ploiești Vest
Eveniment organizat de Filarmonica Paul Constantinescu – Ploiesti
Partener- 24pharte.ro și stirileproprahova.ro
Poţi spune orice despre Cri Gri, numai că ar fi o prezenţă banală nu. Îşi au locul special în peisajul muzicii de la noi, prin vocea aparte a acestui personaj care este Ştefan Mardale, dar şi prin contribuţia deosebită a artistului Cătălin Tzetze Rădulescu.






















